úterý 4. února 2014

Vzestup a pád režiséra M. Night Shyamalana. Jsou jeho poslední projekty strhávány zaslouženě?

 
Hollywood je kruté místo. V jednu chvíli jste na výsluní a za moment už každý váš film diváci i kritici rozcupují. M. Night Shyamalan přesně ví, o čem mluvíme. Po filmu Šestý smysl se z něj stal obdivovaný režisér, kterému studia sama strkala peníze, aby natočil, co se mu jen zlíbí, ale tuto pozici si neudržel dlouho. V posledních letech každý jeho projekt dostává pořádně za uši. Ale je to opodstatněné?

Prvotinou indického režiséra se stal film Praying with Anger z roku 1992, který si sám napsal, zahrál si v něm hlavní roli a také se ujal režie. Projekt se ale nikdy nedostal do širší distribuce, byl promítán na několik festivalech, takže o něm zřejmě příliš lidí neví. Znovu se postavil za kameru až o šest let později, kdy napsal/natočil komedii Úplně vzhůru, která se věnovala tradičním tématům z netradičního úhlu. Přijetí bylo docela pozitivní, ale nebylo to nic, proti tomu, co se stalo po premiéře Shyamalanova třetího snímku.

A asi většina tuší, o který film jde. Samozřejmě se jedná o Šestý smysl (1999), mysteriózní thriller, který při rozpočtu 40 milionů dolarů vydělal téměř 673 milionů dolarů a zaslouženě. Bruce Willis, Toni Collette  a Haley Joel Osment v hlavních rolích předvedli herecký koncert, mrazivá atmosféra diváka zarazila do sedaček a opravdu šokující pointa mnohým vyrazila dech. Není divu, že se projekt dočkal šesti nominací na Oscara a publikum na něj nedá dopustit.

Šestý smysl tak katapultoval Shyamalana mezi hollywoodskou smetánku a filmový svět s napětím očekával, jak dopadne jeho další projekt. Ten se v kinech ocitl následující rok a v jedné z hlavních rolí se opět objevil Bruce Willis, který si zahrál po boku Samuela L. Jacksona. S filmem Vyvolený jsme se vrátili do žánru mysteriózních thrillerů a opět jsme si mohli užít vynikající herecké výkony, intenzivní atmosféru, skvělou kameru i hudbu. Tržby už sice nebyly tak oslnivé jako u Šestého smyslu (75 milionů dolarů rozpočet, 248 milionů dolarů výdělky), ale pořád se dá film považovat za slušný finanční úspěch.

Další titul Znamení vyslal Shyamalan do kin v roce 2002 a nepřekvapivě šlo znovu o mysteriózní podívanou, tentokráte v hlavní roli s Melem Gibsonem a Joaquinem Phoenixem. A i potřetí to režisérovi vyšlo. Šlo o trefu do černého. Napínavá podívaná s prvky sci-fi se dočkala pochval od recenzentů i diváků a finančně si vedla lépe než Vyvolený. Rozpočet byl 72 milionů, tržby více než 408 milionů dolarů.

První zaváhání

Tři skvělé filmy v řadě, to přece nemůže být náhoda, ne? Jeden nebo dva možná, tři, to už je jasný důkaz šikovnosti režiséra. Proto se před premiérou Shyamalanovy novinky Vesnice věřilo, že i tentokráte půjde o skvělou podívanou, která se zařadí ke špičce thrillerového žánru. Ale chyba lávka, Vesnice rozhodně nebyla tak přesvědčivá, jak mnozí doufali. Kamera a hudba sice byly opět na vysoké úrovni, ale pokud jde o herecké obsazení, tak je tu sice pár zajímavých jmen, ale ne všichni odvádějí zrovna nejlepší výkony a ani po scenáristické stránce to nebylo to pravé ořechové. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že Shyamalan už jen vykrádal sám sebe. V rámci žánru tak šlo o slušný nadprůměr, ale od Shyamalana publikum čekalo mnohem více. Finanční výsledky ale pořád ušly, rozpočet 60 milionů, tržby skoro 257 milionů.

Ovšem pokud jde o hodnocení kritiků, tak ještě hůře dopadla pohádkou notně líznutá záležitost Žena ve vodě (2006). Rozpaky vyvolal film i u publika, které se v podstatě rozdělilo do dvou skupin. Jedna považuje projekt za zajímavou variaci na pohádkové příběhy, druhá skupina za neobjevnou záležitost, která ani neví, čím chce být. Shyamalanovi bylo vyčítáno to, že je natolik opitý svými předchozími úspěchy, že z jeho filmu čiší arogance a egoismus. Z projektu se stal finanční propadák. Stál 70 milionů, vydělal necelých 73 milionů dolarů.

Pokud někdo čekal, že si režisér napraví reputaci svým dalším dítkem, tak chyba lávky. Sice se opět vrátil do žánru, díky němuž se proslavil, tedy vrhl se na další mysteriózní thriller, ale ani to mu nepomohlo. Filmu Stalo se se nedá upřít, že umí být místy napínavý, ale Shyamalan zůstal na půl cesty. Scénář často postrádá smysl, dialogy jsou místy nezáživné, chybí zajímavá (no vlastně jakákoliv) pointa a můžeme diskutovat i o obsazení, které asi každému nesedne. Je tak překvapením, že si film finančně nevedl špatně. Tržby 163 milionů (rozpočet 48 milionů dolarů), to ujde.

Zkusit fantasy byla chyba

Na úplné dno (alespoň dle názoru novinářů) Shyamalan spadl ve chvíli, kdy se rozhodl natočit film podle vynikajícího animovaného seriálu Avatar: Legenda o Aangovi. Poslední vládce větru měl být velkolepou fantasy s propracovanou mytologií a úchvatnými vizuály, ale vyklubala se nám z toho průměrná fantasy podívaná s ne zrovna zvládnutou obrazovou stránkou, podprůměrnými hereckými výkony a kouzlo předlohy bylo tatam. Na filmu si mnoho recenzentů smlsnulo, dokonce se objevily i hlášky o jednom z nejhorších filmů vůbec a podobně, ale dovolíme si tvrdit, že to jsou poměrně přehnaná tvrzení, které vycházejí spíše z toho, že kritizovat Shyamalanovu práci je "in", než aby šlo o zase tak hroznou podívanou. Film vydělal necelých 320 milionů dolarů při rozpočtu 150 milionů.

Reputaci si M. Night mírně napravil se svým dalším filmem, u kterého se ale ujal pouze produkce a napsal scénář. Mluvíme o komorním hororu Ďábel. Projekt je slušně atmosférický, některé momenty umí překvapit a má slušně zvládnutou technickou stránku. Film tak probudil naději, že je Shyamalan opět ve formě a diváci vzhlíželi k jeho dalšímu projektu.

Tím se stalo sci-fi Po zániku Země v hlavní roli s Willem a Jadenem Smithovými. Ale ani oni nedokázali zajistit projektu úspěch. Už je to ohraná písnička, ale pochválit můžeme kameru, ovšem scenáristicky je projekt nezvládnutý, občas působí nelogicky, dialogy jsou často více než zvláštní a trikové efekty neodpovídají tomu, že jde o film za 130 milionů dolarů. I když je pravdou, že ne všichni titul "zbuznuli" a objevilo se i pár takových, kterým se docela líbil a označovali ho za jeden z lepších Shyamalanových dílek za poslední roky. Po zániku Země nakonec vydělalo necelých 244 milionů, což není při rozpočtu 130 milionů žádná sláva.

M. Night Shyamalanovi se nedá upřít to, že se snaží nakopnout svou kariéru. Zkouší různé žánry, ale ne a ne mu to vyjít. Otázkou je, zda opravdu ztratil svůj talent. Upřímně, máme trošku jiný názor. Filmy jako Šestý smysl nebo Znamení si svým způsobem sám podrazil nohy a nastavil laťku tak vysoko, že nebylo v jeho silách ji překonat. Jeho následující projekty bezesporu nejsou tak oslnivé a najdeme v nich hromadu chyb, ale z našeho pohledu se pohybují někde v průměru a rozhodně nejde o titulu, u kterých by nám krvácely oči. Ve srovnání s předchozími Shyamalanovými projekty se jedná o výrazný kvalitativní sešup dolů, ale každý rok se objevuj mnoho horších filmů od jiných režisérů, které nedostávají tak zabrat. Buzerovat Shyamalana je moderní a vlastně se to tak nějak očekává, ale náš názor je, že to není úplně fér. Už to není, co to bývalo, to určitě, ale hysterické výkřiky o nejhorších filmech jsou tak trošku úsměvné/smutné, než aby měly reálný základ.

Aktuálně M. Night Shyamalan opět spojil síly s Brucem Willisem a chystají film Labor of Love. Ovšem půjde o romantickou podívanou, ne thriller, jak by se dalo čekat. Scénář napsal Shyamalan už v roce 1993, ale až nyní se dočká zfilmování. Důvodem je to, že práva odkoupil Fox a Shyamalan v dané době trval na tom, že se ujme režie, ale tehdy nebyl příliš známý, filmové studio to tak neodsouhlasilo. Tak schválně, jestli Willis přinese Shyamalanovi štěstí.

Jaký je váš názor? Jsou opravdu Shyamalanovy nové filmy tak strašné nebo jsou průměrné, ale je moderní jeho práci přehnaně kritizovat?

12 komentářů:

  1. Konečně někdo napsal takhle zajímavý článek. Přesné a výstížné. Nemám problém s žádným jeho filmem, i když se od Vesnice plácá v průměru. Třeba takový Last Airbender má naprosto vynikající soundtrack, dost možná to nejlepší, co Howard kdy složil. Bohužel se ztratil v návalu hejtu okolo filmu. Raději se podívám na naivního Posledního vládce než na Vlka z Wall Street, který je tak neuvěřitelně nadsazený, až to hlava nepobírá a to jen proto, že to točil přeci Scorsese a je tam Leo. Herecké výkony super, ale zbytek o ničem. Film bez příběhu, založený čistě jen na vulgarismu. Mělo jít o kritické zrcadlo stavu na Wall Street, místo toho je film součástí toho bordelu, kdy jde o agitku zfetovanýmu zloději. Zároveň to ukazuje, díky přijetí mezi diváky, i stav naší společnosti. Pokud jde o Shyamalan, tak snad se zvedne. Jsem u něho zvědav, zda se rozhoupe na dvojku Vyvoleného. "Jedničku" považuji za jeho nejlepší film, na který nedám dopustit.

    OdpovědětVymazat
  2. Vím, že chytrolínky nemá nikdo rád. ALE... Šestý smysl je z roku 1999 a Vyvolený 2000. Takže je od sebe dělí jen rok. Tříletý odestup má mezi sebou Šestý smysl a Znamení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rád nerad, je to pravda, přehlédl jsem to, takže díky :)).

      Vymazat
  3. Děkuji za tento článek. Souhlasím s tím, že nastavil laťku vysoko, poté se od něj očekávaly velká sousta, proto ho všichni hned kritizovali. Stále ho uznávám a nekritizuji. Žena ve vodě je pro mě něco mimořádného a nestydím se to přiznat! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není se za co stydět, já se třeba relativně bavil u Posledního vládce větru nebo Stalo se. Nebyl to zážitek, který se mi vryl do paměti, ale že bych umíral nudou, to také ne :D. Prostě na jedno podívaní to šlo, nic zázračného, ale že by to bylo tak hrozivé, abych si chtěl vyrvat oči, to také ne :D.

      Vymazat
    2. Naprosto souhlasím! ;) u Stalo se jsem pociťovala, i když jen špetku té jeho atmosféry kterou dokáže udělat jen on. U posledního vládce větru už nikoli...

      Vymazat
  4. Nikdy jsem nepochopila, proč je Znamení považováno za dobrý (nebo dokonce kultovní) film. Vždyť to nemá vůbec žádnou logiku a místy je to tak absurdní, že jsem měla pocit, že se pokouší parodovat samo sebe (viz alobalové čepice, mimozemšťani, co nedokážou otevřít dveře nebo monolog o líbání zvracející holky). Takže se jen ptám- proč?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Suhlasim ten film je od zakladu stupidny, Mimozemstania ktorych zranuje voda priletie na planetu, ktoru tvory z 80% voda, a este sa ponej pohybuju bez ochranneho oblecenie.
      Je to este viac stupidne nez Vojna svetov kde pokrocilu rasu ktora x rokov planuje invaziu, dostane chripka.

      Vymazat
  5. Šestý smysl 100%
    Vývolený 85%
    Znamení 40%
    Vesnice 40%
    Stalo se - tak průměrné, že už si z něj vůbec nic nepamatuji, nemohu tedy soudit
    Po zániku země 80% - nesouhlasím s autorem, podle mě z toho ty prachy čiší v každé vteřině (co se vizuálu týče)... Po dlouhé době mě M.N.S. bavil

    Zbytek jsem neviděl, protože jsem byl staršími filmy tak zklamaný, že jsem ani neměl chuť si jeho další tvorbu pouštět.

    OdpovědětVymazat
  6. Vesnice - Pro mě nejlepší hororový (Byl to první a zatím i poslední film u kterého jsem se skutečně bál. U scény v lese s propastí jsem si usrával do kalhot) film všech dob.

    OdpovědětVymazat
  7. Last airbender byl přdevším víc strhán v USA protože tam každý znal předlohu (nebo na ní i vyrostl, což z toho dělá srdeční záležitost), která je na dětské animáky překvapivě kvalitní hlavně v pozdějších fázích, se skvěle vypointovaným humorem a občasnými smutnými událostmi. A té to bohužel nesahá ani po kotníky, humor tam ve filmu absolutně není a snaží se ty hrdiny dělat jako vážné akční archetypy a ta epičnost bohužel vždycky taky nefunguje. Udělal z toho vlastně něco jiného (to máte jak kdyby si u další série Big bang theory řekli, že to bude drama o osamělém životě inteligentního vědce s kamerou jak od Larse von Triera) a i přes to, že si vzal na zfilmování komplet celou jednu sérii seriálu, tak tam toho děje je strašně málo. Navíc to nebylo nejlevnější, takže to hodnocení jako totální průser chápu.

    OdpovědětVymazat
  8. Můžete doplnit do textu kde píšete o roku 2002 a třetím filmu jeho název? už jsem pochopil že se jedná o Znamení, ale z textu to není pochopitelné.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za Váš názor.